tirsdag 24. februar 2009

Frivillig barnløs og frivillig ugift. Ja, de finnes!

Nå tror du sikkert det har klikket for meg, det tror hvertfall de fleste.. Men: jeg har ikke lyst på barn.

Hver gang jeg forteller dette til noen, blir de helt månebedotten og sier jeg kommer til å skifte mening snart..
Og de blir like forbauset når jeg svarer "Nei, jeg gjør ikke det!"
Og det er så sykt vanskelig for noen å forstå! Og misforstå.. For mange tenker at siden jeg ikke vil ha barn, så er det vel fordi jeg hater dem.

Jeg er utrolig glad i unger.. Faktisk noe av det beste som har skjedd var at Markus, nevøen min, ble født. Jeg grein i sikkert en halvtime da Sandra fortalte hun var gravid. Du kan doble det da han ble født!

Men nå har jeg vel egentlig kommet fram til, gjennom mange års "forskning" at jeg ikke vil ha barn. Ever.

Jeg leste en reportasje i et blad om folk som er frivillig barnløse, og jeg kjente meg så utrolig godt igjen hos dem... Alle sammen elsker unger, og en av dem jobber til og med i barnehage, men kan aldri tenke seg barn selv. Helt normale mennesker altså, bare uten barn. Men det rare er at vennene deres kaller dem egoister på grunn av deres frivillige barnløshet!
Onkelen min har hatt samboer siden jeg var liten. De har ikke barn, og jeg ville aldri kalt dem egoister! Hvorfor skal frivillige barnløse være mer egoister enn andre? Det handler bare om hva man føler er riktig og hva man vil! Jeg synes ikke man skal få barn bare for å glede andre, man må ville det helhjertet!

Jeg har heller ikke noe behov for å gifte meg. Er jeg en egoist da, siden jeg ikke vil det? For det er mange av dem som ikke skjønner det heller... "HÆ, vil du ikke gifte deg??" Eller: "Men tenk på den fine diamantringen da?!"
De som kjenner meg, vet at jeg aldri kunne tenkt meg diamanter eller dyre smykker. Jeg synes ikke det passer meg, og dessuten hadde jeg vært dritnervøs for å bli ranet.

Lenge leve juggel fra H&M!

Lenge leve birth control!

4 kommentarer:

  1. Flott innlegg Nina :) Måtte bare kaste meg på :P Eg synst det virka grusomt å kalle folk som ikkje vil ha ongar for egoistar. Er det virkelig noken som kan verte kalla det er det folk som vil ha born. Jorda er overbefolka og då å føre et nytt born inn i vera er ikkje heilt ein heltedåd. Ein har historisk sett fått ongar som ein forsikring at dei vil ta vare på deg når du verte eldre, eg trur dette gjeld framleis for nokon. Samtidig er vel dei fleste foreldre gira på å vidarføre genane sine. Sjå ein onge med dine auger og kjærestens hår. Eg seier ikkje at foreldre er egoistiske, det er hvertfall ikkje det målet mitt er. Men å kalle barnløyse for egoistar skjønnar eg ikkje.

    SvarSlett
  2. Heia Nina!!!
    Enig med deg, det finnes nok folk som produserer barn.. La de som ikek vil ha barn være i fred.. Jeg har enda ikke bestemt om jeg skal ha barn eller en hage full i bikkjer.. HEHE
    Eg heiar på deg!! :D

    SvarSlett
  3. Jeg vil heller ikke ha barn, og opplever nesten hver gang jeg kommer inn på temaet at folk ikke tar meg alvorlig, gjerne med et litt overbærende blikk eller smil... Underforstått, dette er bare noe jeg tror nå. Nei, det der det ikke! Jeg er en mye bedre mor for hunden min enn jeg hadde vært for noe barn, nemlig. Er det så vanskelig å akseptere? Det er visst det...

    SvarSlett
  4. Hei!
    Jeg er en journalist som skriver om det å være frivillig barnløs. Er det noe du kunne tenke deg å bli intervjuet om? Ta gjerne kontakt på kristine@hovda.no, så kan jeg forklare litt nærmere!
    Alt godt, Kristine

    SvarSlett